Τετάρτη 25 Απριλίου 2012

Διαρθρωτικές αλλαγές στη Δημόσια Υγεία

Είναι πια διαπιστωμένο ότι τη περίοδο 2007-2009 οι δαπάνες υγείας της χώρας και η διακυβέρνηση του ΕΣΥ παρουσίασε έλλειμμα αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας. Αυτό δείχνουν η αύξηση των δαπανών της διετίας αυτής, καθώς και τα προβλήματα διοίκησης τους συστήματος. Τα στοιχεία του ESY.net, που χρησιμοποιούνται πια απ΄ όλους, για την περίοδο 2010-2011 δείχνουν (συνδυαστικά) μείωση των δαπανών στο ΕΣΥ κατά 20 και πλέον % και αντίστοιχη αύξηση των νοσηλευομένων, με σταθεροποίηση των εξωτερικών ασθενών (αυξητικές τάσεις στα Κέντρα Υγείας).
Στο τομέα της Διοίκησης του ΕΣΥ, τη τελευταία διετία, έχουν συμβεί αλλαγές που άλλες ανεπτυγμένες χώρες είχαν πραγματοποιήσει, ενώ το ΕΣΥ καθυστερούσε. Ενδεικτικά αναφέρονται: η ολοκλήρωση κατά 80% των διαγωνισμών στις προμήθειες, οι πρώτοι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί φαρμάκων (τουλάχιστον στο δημόσιο τομέα της χώρας μας), η εφαρμογή διπλογραφικών μηχανοργανωμένων λογιστικών συστημάτων και η έκδοση ισολογισμών σε όλα σχεδόν τα νοσοκομεία της χώρας, η αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης (ΚΕΝ), οι νέοι οργανισμοί νοσοκομείων σε ογδόντα ένα κύρια και πενήντα διασυνδεόμενα νοσοκομεία (πλέον των πέντε νοσοκομείων του ΙΚΑ – παραρτημάτων νοσοκομείων του ΕΣΥ), ο διορισμός Δ/τών και Αν. Δ/τών από το open.gov. και η μηνιαία αξιολόγησή τους με βάση στόχους και μετρήσιμα αποτελέσματα, η ένταξη Μονάδων του ΟΚΑΝΑ και της αποκατάστασης στα νοσοκομεία του ΕΣΥ, ο νέος τρόπος διοίκησης των Μονάδων της ΠΦΥ και η επερχόμενη συνεργασία τους με τον ΕΟΠΥΥ. ΄Ολα αυτά είναι μερικά από τα μεταρρυθμιστικά μέτρα που λήφθηκαν, τα περισσότερα από τα οποία έχουν ολοκληρωθεί, και τα υπόλοιπα ολοκληρώνονται το 2011.
Το αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών είναι η ανάλογη αύξηση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας του ΕΣΥ, χωρίς τη χειροτέρευση της ποιότητας (ερωτηματολόγια ικανοποίησης τελευταίου τριμήνου δείχνουν 7/10). Είναι σίγουρο ότι πρέπει να γίνουν πολλά στη συνέχεια, στη κατεύθυνση βελτίωσης της ποιότητας και της προσβασιμότητας των υπηρεσιών προς τους πολίτες, καθώς και στην ανάπτυξη και εμψύχωση του ανθρώπινου δυναμικού.
Ένα άλλο σημείο που πρέπει να αναφερθεί είναι ο ορθολογικός έλεγχος του συστήματος με τη δημιουργία ιατρικών – νοσηλευτικών πρωτοκόλλων και άλλων αντίστοιχων ποιοτικών κριτηρίων. Παρά το γεγονός ότι στο τομέα του ελέγχου έχουν γίνει σημαντικά βήματα από όλους τους φορείς του δημοσίου (προφανώς και κυρίως από το Υπουργείο Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης), ο έλεγχος θα πρέπει να ακολουθήσει τη μετρήσιμη αξιολόγηση, με στόχο την εμπέδωση του αισθήματος απονομής της δικαιοσύνης, τόσο στους επαγγελματίες υγείας όσο και στους πολίτες – ασθενείς.
Τέλος, στο τομέα χρηματοδότησης των υπηρεσιών υγείας στη χώρα μας, σημαντικό εγχείρημα αποτελεί η από 1/1/2012 τυπική ενοποίηση των κλάδων κοινωνικής ασφάλισης υγείας των τεσσάρων μεγάλων ασφαλιστικών οργανισμών στους οποίους είναι ασφαλισμένοι η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών. Στην προσπάθεια αυτή, που είναι γεγονός ότι δεν ευνοείται από τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας, θεωρώ ότι είναι καλό να συμμετάσχουν οι αρμόδιοι επιστημονικοί και επαγγελματικοί φορείς της υγείας, οι ενώσεις πολιτών – ασθενών στο χώρο της υγείας, τα ΜΜΕ και οι πολιτικές ηγεσίες των κομμάτων.

Ν. Πολύζος, ΚΕΡΔΟΣ 2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου